marți, 27 august 2013

Noi modificari la OUG 57/2007 risca sa transforme administratorii in simpli spectatori si sa dea drumul investitiilor fara discenamant in ariile naturale protejate


Actualizare la 4.09.2013 - Ca urmare a numeroaselor si vehementelor proteste, in data de 2 septembrie a avut loc o intalnire a reprezentantilor MMSC cu ONG-urile de mediu pe tema modificarii "legii ariilor protejate". In urma discutiilor s-a convenit renuntarea la actualul proiect de modificare prin ordonanta de urgenta si crearea unui grup de lucru care sa pregateasca un nou proiect de lege pentru amendarea actualei OUG 57/2007. Din grupul de lucru vor face parte si 5 reprezentanti ai ONG-urilor de mediu. Momentan, situatia pare sa evolueze in directia buna, speram sa nu apara si alte surprize...
-----------------------------------------------------------------------------
Un nou proiect de ordonanta pentru modificarea OUG 57/2007 ("Legea ariilor protejate" cum mai este cunoscuta) ce contine o serie de schimbari cu consecinte extrem de grave asupra ariilor naturale protejate, se afla zilele acestea in dezbatere publica pe pagina web a Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice.

Cea mai grava modificare este cea care transforma avizul administratorilor / custozilor din obligatoriu in consultativ. Tocmai datorita faptului ca autoritatile nu dispun de personal specializat si cu atributii de administrare si cercetare in arii protejate, acestea sunt date in administrare / custodie (dupa caz) unor entitati diverse pe criterii de competenta stiintifica in primul rand, apoi pe criterii tehnice. Astfel administratorii / custozii ariilor protejate sunt obligati sa dispuna de personal specializat cu competente stiintifice in diverse domenii, fie angrenati in structurile proprii, fie colaboratori, iar pe langa administratie functioneaza un "Consiliu Stiintific" al ariei protejate, singurul in masura sa evalueze pe criterii fundamentate stiintific impactul diferitelor proiecte asupra obiectivelor de conservare din aria protejata. 

Noul text propus (prin modificarea Al.10/Art.28 si abrogarea Art.28^1) elimina practic avizul administratorului / custodelui  din lantul decizional si, odata cu acesta, elimina si evaluare obiectiva, fundamentata stiintific a impactului real pe care planurile / proiectele le au asupra starii de conservare a ariilor naturale protejate iar deciziile raman sa fie luate pe considerente politice.

Se va ajunge la situatia absurda in care administratorul / custodele  nu mai are nici o parghie prin care sa mai poata influenta procesul decizional, desi se obliga prin conventia de administrare / custodie sa mentina sau sa imbunatateasca statutul favorabil de conservare a ariilor protejate si practic raspunde de asta.

Aceste modificari sunt motivate prin "scurtarea procedurii de analiză şi aprobare a proiectelor/planurilor privind dezvoltarea durabilă a comunităţilor din perimetrul ariilor naturale protejate". Deoarece avizul (fie el chiar consultativ si in consecinta inutil) va fi in continuare solicitat, timpul de analiza si aprobare a proiectelor nu se va scurta prin adoptarea acestei masuri!

Mai departe, este eliminat si Al.11/Art.28 care prevedea consultarea administratorilor / custozilor in faza de incadrare de mediu a proiectelor. Din aceleasi considerente enuntate mai devreme in acest articol, in absenta expertizei administratorilor / custozilor nu se va mai putea stabili cu exactitate nivelul de impact al proiectelor si in consecinta nu se va putea face incadrarea lor corecta.

O alta modificare extrem de periculoasa si abuziva in acelasi timp vine pe final (art. 56) si prevede ca pentru o arie protejata care si-a pierdut chiar si doar partial din valoarea si capacitatea conservativa, sa se poate cere incetarea regimului de arie protejata pentru intreaga suprafata, in loc sa fie dispuse si implementate masuri de refacere ecologica.

Consideram ca modificarile propuse sunt menite sa inlesneasca aprobarea implementarii planurilor / proiectelor de dezvoltare in ariile naturale protejate indiferent de consecinte si fara a se mai tine cont de impactul real asupra statutului de conservare. Reamintim ca scopul principal al declararii ariilor naturale protejate este conservarea si nu dezvoltarea durabila!

Proiectul de Ordonanţă pentru modificarea OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.49/2011" se afla in continuare in dezbatere publica pana pe data de 28 august si poate fi consultat la aceasta adresa: http://www.mmediu.ro/beta/anunturi-consultari-publice/mmsc-supune-consultarii-publice-proiectul-de-ordonanta-pentru-modificarea-oug-nr-572007-privind-regimul-ariilor-naturale-protejate-conservarea-habitatelor-naturale-a-florei-si-faunei-salbatice-apr/

miercuri, 21 august 2013

FOTO-CAPCANE: Râsul

Padurile intinse din cuprinsul Sitului Natura 2000 Valea Ierii cu habitate variate, abundenta de specii-prada si prezenta doar sporadica a omului, ofera conditii de viata foarte bune pentru ras. In primavara aceasta in cadrul proiectului FOTO-CAPCANE am reusit sa fotografiem acest foarte discret animal si sa obtinem probabil prima dovada in imagini a prezentei sale in acest areal.