marți, 5 iunie 2012

Via ferrata in Cheile Turzii - atentat la natura si etica alpina


La inceputul lunii mai 2012 am aflat cu stupefactie de aparitia “peste noapte” a unei amenajari tip via ferrata in Cheile Turzii, in zona Turnul Ascutit – Grota lui Hili. Via ferrata poarte numele "Sky Fly" si a fost amenajata de cativa membri ai clubului sportiv omonim, parte din ei salvamontisti. Rezervatia Naturala Cheile Turzii se afla in custodia Consiliului Judetean Cluj. Toata aceasta constructie a fost facuta cu mare discretie, nimeni nu pare sa fi aflat nimic pana in momentul in care via ferrata era aproape terminata.

Inca nu am reusit sa aflam ce motivatie a dus la construirea unei astfel de amenajari intr-un loc sensibil si fragil din Cheile Turzii si nici daca s-a facut vre-o evaluare de impact si daca da, care au fost concluziile. De asemenea, ne intrebam de ce nu s-a facut nici o consultare publica a factorilor interesati cum e normal in cazul unei amenajari de impact semnificativ intr-o arie protejata?

Via ferrata sunt amenajari cu scari, cabluri si poduri metalice si isi au originile in timpul Primului Razboi Mondial cand au fost realizate pentru a facilita deplasarea trupelor in zonele foarte abrupte din Dolomiti. Ulterior multe au fost reamenajate in scopuri turistice si in plus au fost construite unele noi. In prezent exista trasee de via ferrata in mai multe tari europene dar si pe alte continente starnind peste tot controverse legate de conservarea naturii dar si de etica alpina. Din cate cunoastem, in Romania mai exista o singura amenajare de tip via ferrata in Cheile Rasnoavei, jud. Brasov.

Traseul de via ferrata "Sky Fly" nu respecta Regulamentul Rezervatiei Naturale Cheile Turzii care specifica la „Art. 14.  Escalada si alpinism", punctul "(2) Este strict interzisa saparea de prize sau aplicarea de prize artificiale in trasee.”  (Extras din Regulamentul Rez. Nat. Cheile Turzii). In cazul de fata s-au montat zeci / sute de prize sub forma unor trepte plus sute de metri de cabluri care reprezinta tot prize montate.

Din punctul de vedere al comunitii alpine, aceasta via ferrata reprezinta un act de vandalism pentru ca a distrus unul dintre cele mai vechi trasee de alpinism din Cheile Turzii: Hiliodul 2A, traseu realizat in anul 1951. Daca cineva incearca sa parcurga Hiliodul in conditiile actuale, in cazul unei caderi, risca sa se raneasca grav in scoabele si cablurile din via ferrata. In mod obisnuit, amenajarile de via ferrata se fac in pereti in care nu exista deja trasee de alpinism, sau daca totusi exista, se fac la mare distanta de acestea din urma si fara sa le intersecteze.

Recent am mers pe teren sa vedem situatia. Via ferrata incepe sub Turnul Ascutit si se termina imediat dupa iesirea din Grota lui Hili. Consideram ca pe aproximativ 70% din lungimea lui acel cablu nu are nici o justificare, deoarece pe acolo exista o poteca de acces la trasee folosita de alpinisti in siguranta timp de peste 60 de ani. Cablul urmareaste mai intai o brana de piatra ca apoi se se continue pe la baza peretelui Ciorilor pana la intrarea in trasel Hiliod. Pe prima portiune comuna, cablul merge in paralel la 7-8 metri de traseul de alpinism ca apoi, aproximativ de la jumatate, sa urmeze linia acestuia din urma, facandu-l  dificil de parcurs si periculos in cazul unei caderi. La cele 2 capete exista niste placute care ne atentioneaza ca nu avem voie pe via ferrata fara kit de via ferrata si fara ghid alpin. Temerea noastra este ca acest traseu a fost amenajat cu scopul principal de a fi folosit pentru a duce pe el turisti contra cost! Am intalnit la iesirea din Hiliod un grup fara ghid care urcase pe via ferrata folosind bucle de regrupare legate direct in ham in loc de corzi  speciale pentru via ferrata sau corzi dinamice si dispozitiv de absorbtie a socurilor. Nu stiau ca in cazul unei caderi pe verticala pe via ferrata acele bucle nu ar rezista din cauza fortei de impact foarte mari.

Ca o ironie, custodele deruleaza in prezent un proiect intitulat "Managementul conservativ şi participativ în siturile Natura 2000 Cheile Turzii şi Cheile Turenilor". Suntem nedumeriti care e partea conservativa in realizarea de constructii in inima rezervatiei si care e partea participativa in conditiile in care o astfel de amenajare de mare impact a fost facuta intr-o discretie totala?

15 comentarii:

  1. Să nu uităm că suntem în Rrrromânia şi sportul naţional este NErespectarea oricăror legi, chiiar şi ale bunului simţ.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut,

    eu am fost pe traseu, si mi s-a parut frumos amenajarea. Cateodata supraasigurat la nivelul meu, dar poate util pentru altii. Am vorbit si cu
    baietii Sky-Fly, si scopul tablei "interzis fara ghid" intr-adevar nu are
    scopul de a monopoliza traseul, ci pentru a descuraja pe oameni sa se
    duca singuri fara experienta necesara (echipament nepotrivit, etc.). Ei nu au nici o treaba daca alpinistii se duc acolo sa faca traseul pe propria raspundere.

    Este bine si faptul ca este ascuns intrarea la baza traseului, adica e putin
    posibil sa atraga oameni needucati care apoi arunca doze de bere.

    Pe de alta parte traseul mareste atractia si farmecul Cheilor. Am discutat
    cu niste alpinisti din Ungaria, care se bucurau si ei de idee, si au spus ca neaparat o sa viziteze daca vin in zona.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aceia nu pot fi alpinisti ,spunele cum vrei tu dar nu asa .Pentru ca eu din cate stiu termenul de alpinist defineste cu totul altceva .Cel ce considera aceasta "facatura",aceasta scara de pompieri,o realizare e departe de a fi alpinist.E in cel mai bun caz un oportunist.Dupa cum observ ori nu ati cititi articolul si ati trecut direct la laude,ori sunteti un ignorant.Vi sa parut frumoasa amenajarea ? care parte e frumoasa ? cablurile de metal?treptele din scobabe? asta e frumos ? asta e natural? asa va doriti sa arate areale naturale?pline de metale ce in timp vor ruginii si vor pata aceste locuri atat de fragile!
      De ce nu sau gandit si altii pana acum la asta ? de ce aceia care au vazut posibilitatile si au facut prima premiera nu au tras un cablu de sus in jos ?pentru ca era mai simplu ,nu ? alpinismul e prea greu! ne trebuie o scara sa urcam acolo ! Penibil ! eu zic ca nu aveti ce cauta acolo atat timp cat nu puteti ajunge pe proriile puteri!Si eu imidoresc sa catar intr o buna zi fizura albastra sau cate alte trasee din bucegi sau bicaz.Dar un as concepe niciodata sa cobor muntele la nivelul meu printr-o asemenea amenajare pentru ca eu nu sun in stare de asta.Nu domunel ,eu incerc sa devin mai bun ca intr- o buna zi sa fiu cabail ca pentru un moment sa pot sa ma ridic la acel nivel pe fortele mele .

      Ștergere
    2. Mihaita,prietene, nu mi-as fi consumant din timp sa-ti raspund dar in caz ca nu ai fost des prin zona,eu nu am prea vazut multi din tagma astora pe care ii preaslavesti cu asigurari mobile(nu ca astea ar face contact cu stanca wireless) pe la ei, in schimb o gramada de pitoane care stralucesc in bataia soarelui din mirifica rezervetie naturala.In caz ca nu stiai nici alea nu sunt facute din scoarta de copac sau alt material biodegradabil.Cat despre penibilitatea aia de concept "prin propriile puteri" ma intreb daca ai de mers pana in SUA o iei la picior si apoi la innot prin Atlantic?Eu zic ca avionul e pentru fraieri si pentru aia care cred ca a umbla si a innota e prea usor.Sunt convins ca tu inca te "antrenezi".Cred ca si pana a ajunge prin Cheile Turzii sa-ti prinzi carabiniera de pitonul biodegradabil si neinvaziv tot la pas o iei...altfel degeaba te-ai mai apucat.
      Cunosc multi alpinisti si non-alpinisti.Procentajul de prostie il gasesc echivalent in toate categoriile.Insa ipocrizia e chiar mai multa.Toti o ardem "mega-ecologisti", insa nu am vazut vreo parere de genul "nici un metal in rezervatie" de la pioane,cabluri,poduri,etc. In schimb plin de pseudo-alpinisti care nu suporta niste metal "in plus" in stanca.Jenant!

      Ștergere
    3. Mihai, nu toata lumea poate fi alpinist "adevarat", iar via-ferrata face un bine imens familiarizand oameni fara pregatire cu muntele, facandu-i sa-l respecte si sa-l iubeasca. Fiul meu a fost pe ferrata in Dolomiti si de atunci e indragostit de munte. De fapt, e exact pe dos: aceste via-ferrata stimuleaza draogostea de munte a unora care, altminteri, n-ar fi dat doi bani pe ecologia muntelui si pe valorile care tin de munte. Daca nu vezi acest adevar simplu, ma tem ca devii un simplu hater, pus pe distrus ce construiesc altii. Oare de cein Europa si in US se extind traseele de via-ferrata? Bref, eu imi doresc cat mai multi copii (si parinti) pe via ferrata din Cheile Turzii, am vazut care este reactia si stiu ca acei oameni vor privi cu alti ochi MUNTELE. In plus, Cheile sunt pline de trasee pitonate, nu vad logica ta, de ce nu te-ar deranja in egala masura pitoanele si alte amenajari? Apropos, Dani, un prieten, a fost acolo si s-au dat pe ferrata fara sa plateasca nimanui, deci e dechisa oricui daca ai kitul la tine, probabil ca daca vrei ghid trebuie sa platesti. Eu cred ca mai multa moderatie nu strica, si mai multa reflexie asupra a ceea ce este cu adevarat benefic pentru munte pe termen lung.

      Ștergere
  3. Intre 400 de trasee de catarat, parca totusi nu e o tragedie sa existe unul de via ferrata. Am fost si noi pe el si e cu vreo mie doua sute de kilometrii mai frumos decat cele din Dolomiti.

    RăspundețiȘtergere
  4. Da sigur, ar fi mult mai bine sa vina mai multi manelisti in Chei la mici si bere, fiindca alpinistii nu aduc suficienti bani. Chiar contra, strica natura, fac gauri in stanci si strica peisajul fara o evaluare a impactului asupra mediului si alte magarii birocratice.

    RăspundețiȘtergere
  5. oribil... sper ca aceasta via ferata sa fie dezmembrata iar vinovatii aspru pedepsiti

    RăspundețiȘtergere
  6. @Lorand & Andrei - Alpinistii din Ungaria sa-si faca via ferrata pe traseele batute de ei. Intre 400 de trasee de alpinism, tocmai pe unu dintre cele mai emblematice au montat "sarma". :D

    RăspundețiȘtergere
  7. "E usor a scrie versuri cind nimic nu ai a spune". ;)

    Oare de ce sa-i condamni pe cei care ofera celor mai putin experimentati si inzestrati posibilitatea de a se bucura de senzatiile oferite de parcurgerea unui astfel de traseu (sub supravegherea unor ghizi experimenteti, evident) ? Daca ar fi respectata in totalitate rezervatia, atunci s-ar demonta via ferrata, dar si toate pitoanele din Chei si nu s-ar permite cataratul.

    RăspundețiȘtergere



  8. Respectati LEGEA ,respectati REZERVATIA NATURALA CHEILE TURZII ,,,,,Buna rea daca legea spune ca nu ai voie sa construiesti trasee NU LE FACI ,,,,simplu

    RăspundețiȘtergere
  9. Imi puteti raspunde la o intrebare? Traseele batute in chei au fost facute pe baza unei documentatii, au primit aprobari?Va spun tot eu: nu. cine a considerat ca stie a facut.Asa ca ar trebui sa fim obiectivi, si nu numai sa criticam anumite initiative (v.f - are aprobare pe baza de documentatie) si altele nu.
    Nu exista colturi de tara numai pentru alpinisti, asa cum nici aurul de la Rosia Montana nu este a minerilor de acolo, nici stancile nu sunt numai a alpinistilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Conform rationamentului dv. ar putea cineva pretinde sa faca o autostrada sau un trenulet cu cremaliera prin defileu atata timp cat are aprobarile necesare si pentru ca si cei carora le e lene sa umble au si ei dreptul la stanca respectiva. Despre aprobari stim cum se obtin si cata importanta se acorda aspectelor de protectia naturii..., va reamintesc, de exemplu, ca proiectul initial al Autostrazii Transilvania prevedea ca aceasta sa treaca direct peste sectorul de defileu al Cheilor Tureni prin construirea unui pod peste acestea si fara interventie din partea societatii civile acea varianta s-ar fi aprobat in opinia mea fara nici o problema.
      Cat despre aprobarile pe care le-a primit aceasta via-ferrata, va pot indica raspunsurile primite in acest sens de la diverse institutii sa vedeti cat e de cusuta cu ata alba intreaga poveste...

      Ștergere
    2. Ceea ce spuneti despre traseul autostrazii NU este adevarat. Ea a fost proiectata peste bazinul superior al paraului Turului, acolo de unde acesta izvoraste. La vremea proiectarii a fost o sesizare pe langa rrealitate din partea unui cicloturist, a venit unul dintre proiectanti, un delegat de la APM, de la Academie, in fine... miscare mare, ca sa ne lamurim ca alarma fusese falsă. Traseul nici nu a fost modificat.

      Ștergere
  10. Curios unde putem ajunge cu aceste rationamente pseudoecologiste, murdarim natura cu marcaje vopsite pe pereti, pe copaci, plantam stalpi metalici pe trasee.
    Toate cluburile ecoturistice braveaza cu remarcarea potecilor.
    O fi bine, o fi rau, care sa fie limita acestui ECO ?
    Vrem sa avem natura virgina, sa fie strabatuta doar de ,,Tarzani " potenti fizic ?
    Atentie si mare grija la ce va doriti ! Se poate intampla sa vi se indeplineasca dorintele si sa vi se interzica accesul in aceste arii protejate. Bafta !

    RăspundețiȘtergere